راهکارهای اصولی تغییر شغل موفق
آموزش کسب و کار, کسب درآمد اینترنتی، استخدام، کنکور
آموزش کسب و کار, کسب درآمد,کسب درآمد اینترنتی , استخدام، کاریابی، کنکور و دانشگاه

راهکارهای اصولی تغییر شغل موفق

تغییر شغل یکی از موضوعاتی است که بسیاری از افراد در طول زندگی‌شان به آن فکر می‌کنند. برای این‌که بتوانید در مسیر تغییر شغلی‌تان موفق عمل کنید نیاز به رعایت نکاتی دارید که در این مقاله تمامی آن‌ها را بررسی می‌کنیم. تغییر شغل به شیوه درست و اصولی می‌تواند کسب و کار شما را متحول کند و وضعید مالی شما را بهبود ببخشد. اگر می‌خواهید تغییر شغل شما بر اساس اصول و قواعد کسب و کاری باشد باید در نظر داشته باشید که در طول زندگی‌تان نهایتا ۴ بار می‌توانید مسیر شغلی‌تان را کاملا تغییر دهید و بدین منظور توصیه میکنیم که حتما مقاله انواع شغل ها را مطالعه کنید تا دید بازتری به تنوع مشاغل داشته باشید..

در صورتی که بخواهید در هر زمان شغل خود را تغییر دهید و متناسب با موضوعات روز چرخش شغلی داشته باشید احتمال زیاد نمی‌توانید به یک فرد ماهر و باتجربه در کسب و کار خود تبدیل شوید. اگر می‌خواهید درآمد خود را افزایش دهید در نظر داشته باشید که باید مسیر شغلی‌تان با اهداف و همچنین مهارت‌های شما سازگاری داشته باشد تا بتوانید بیش‌ترین بهره را از کسب و کارتان ببرید. در ادامه این مقاله می‌خواهیم ۸ گام طلایی تغییر شغل را بررسی کنیم که استفاده از این ۸ گام کمک می‌کند تا کسب و کار جدید شما در سریع‌ترین زمان ممکن به رونق برسد.

در نظر داشته باشید که در این مسیر مشاور کسب و کار با تجربه دکتر ویز به شما کمک می‌کنند تا شغل جدید خود را پیدا کنید.

همچنین مقالاتی که می‌توانند در کنار این مقاله به شما کمک کنند در ادامه نوشته شده‌اند.

۱ـ صفر تا صد راه‌اندازی استارت آپ به عنوان شغل جدید

۲ـ تحقیق و توسعه در شغل فعلی و افزایش درآمد

۳ـ بهترین راه برای سرمایه‌گذاری و سود کردن در بازارهای ایران

۴ـ علت فروش نداشتن در کسب و کار فعلی و بررسی راهکارهای آن

۱ـ تغییر شغل در جهت مهارت‌های شخصی

اگر می‌خواهید تغییر شغل شما اصولی باشد یکی از موضوعاتی که باید رعایت کنید بحث مهارت‌های شخصی‌تان است. برای مثال همه ما می‌دانیم که فوتبالیست بودن یا خواننده بودن شغل پردرآمدی است اما آیا برای این دو شغل مهارت کافی داریم؟! اگر مهارت‌ در یک شغل اکتسابی باشد با تمرین می‌توانید آن را به‌دست بیاورید اما اگر مهارت در یک شغل ذاتی باشد نمی‌توانید به این سادگی‌ها آن را به دست بیاورید.

در نظر داشته باشید که بسیاری از شغل‌ها در یک سن و سال خاص نیاز به مهارت دارند. برای مثال اگر در سنین نوجوانی فوتبال را بلد نباشید غیر ممکن است که در ۳۰ سالگی بتوانید آن را یاد بگیرید. در نظر داشته باشید که برای بدست آوردن شغل مناسب باید در زمان مناسب مهارت مورد نیاز را به‌دست بیاورید. مهارت آموزی در پیدا کردن شغل تاثیر بسزایی دارد.

۲ـ تغییر شغل در جهت علاقه

همه ما می‌دانیم که شغل انتخابی ما باید در جهت علاقه ما باشد اما آیا واقعا به آن پایبند هستیم و شغل کنونی ما در جهت علاقه ما است؟ اگر پاسخ شما به این سوال خیر است باید در نظر داشته باشید که احتمالا دیر یا زود از کارتان خسته می‌شوید و به فکر تغییر شغل می‌افتید.

اگر تغییر شغل شما مجددا بر اساس علاقه شما نباشد احتمال زیاد مشکلات بسیاری زیادی همچون استرس شغلی برای شما به‌وجود می‌آید. در این موضوع هرچقدر سن شما زیادتر شود علاقه شما به آن شغل کمتر می‌شود و بعد از مدتی مشکلاتی برای شغل شما به وجود می‌آید که روی تمامی ابعاد زندگی شما تاثیر می‌گذارد.

۳ـ تغییر شغل در جهت استعداد

کارشناسان کسب و کار معمولا یک مثلث را برای انتخاب شغل افراد در نظر می‌گیرند که سه ضلع دارد. مهارت، علاقه و استعداد سه ضلع این مثلث هستند. اگر این مثلث را در انتخاب شغل‌تان جدی بگیرید می‌توانید یک شغل مناسب برای خودتان دست و پا کنید.

استعداد یکی از موضوعاتی است که باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید. البته استعداد باید از سنین کودکی در تعیین شغل شما تاثیر داشته باشد اما اگر تا کنون به آن بی توجهی کرده‌اید باید بدانید که موضوع بزرگی را کم اهمیت شمرده‌اید.

برای مثال این روزها بسیاری از خانواده‌ها بدون شناخت شغل‌های جامعه می‌خواهند فرزندشان پزشک شود و این موضوع را یک ارزش می‌دانند. اما در بسیاری از مواقع این کودک هیچ استعدادی در رشته پزشکی ندارد و همین عامل باعث می‌شود تا کار او بسیار سخت و دشوار شود.

۴ـ تلاش برای حفظ شغل فعلی و تغییر آن

اگر واقع بین باشید قطعا این موضوع را می‌دانید که در شغل فعلی‌تان اطلاعات مناسبی دارید و تجربه‌های بسیاری در این سال‌ها کسب کرده‌اید. گاهی اوقات شما برای به موفقیت رسیدن در شغل فعلی‌تان فقط یک گام فاصله دارید اما با تغییر شغل ناگهانی فرصت موفقیت در این شغل را از خودتان دریغ می‌کنید.

پس اگر مثلث طلایی بالا در کسب و کارتان وجود دارد سعی کنید تغییر شغل ندهید و کسب و کارتان را بهبود ببخشید. حتی ممکن است از مثلث بالا قسمت مهارت شغل و حرفه شما دچار مشکلاتی باشد و امکان بهبود آن وجود داشته باشد.

تغییر شغل خود آخرین کاری است که می‌توانید انجام دهید. به همین دلیل توصیه می‌شود که قبل از تغییر شغل‌تان به موضوعات زیادی فکر کنید و اگر امکان دارد با ایجاد تغییرات هوشمندانه شغل خود را به رویایی‌ترین شغل ممکن برای خود تبدیل کنید.

۵ـ ایجاد روابط شخصی برای تغییر شغل

زمانی‌که به فکر تغییر شغل هستید قطعا می‌دانید که باید به سراغ پیدا کردن شغل‌های مورد علاقه تان بروید و از بین آن‌ها مناسب‌ترین شغل را برای خودتان پیدا کنید. اگر می‌خواهید شغل مورد نظرتان بهترین ممکن برای شما باشد باید در نظر داشته باشید که شغل شما نیازمند بررسی‌های شماست.

اگر قبل از انتخاب شغل به‌ درستی تحقیق کنید می‌توانید با خیال جمع یک شغل جدید و مناسب پیدا کنید. البته گشتن برای پیدا کردن شغل جدید نیازمند داشتن روابط متعدد با دیگر اشخاص است.

برای مثال فرض کنید شما دوستانی دارید که هر کدام‌شان دارای یک کسب و کار خاص هستند. در زمان پیدا کردن شغل مناسب می‌توانید از هر کدام از آن‌ها کمک بگیرید و از ویژگی‌های شغلی که دارند مطلع شوید. حتی ممکن است کار جدیدتان را با یکی از همان افراد شروع کنید. پس سعی کنید از افرادی که در اطراف‌تان وجود دارند به خوبی استفاده کنید تا بتوانید یک کسب و کار پرسود را شروع کنید.

۶ـ پی‌گیری شغل‌های مورد علاقه

همان‌طور که می‌دانید تغییر شغل موضوعی است که به صورت یک هفته‌ای و یک ماهه شکل نمی‌گیرد. ممکن است از یک سال قبل تغییر شغل شما مطرح باشد. بهترین کار برای این‌که بتوانید یک شغل مناسب پیدا کنید این است که از شش ماه قبل شغل‌های احتمالی‌ را زیر نظر بگیرید و آن‌ها بررسی کنید که آیا مناسب شما هستند یا خیر.

برای مثال فرض کنید شما به شغل فریلنسری علاقه دارید. در این شش ماه می‌توانید تعدادی از فریلنسرها را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید تا از دغدغه‌های کاری و روزمره‌شان مطلع شوید. حال اگر شغل‌های مورد علاقه شما چند شغل بود می‌توانید با پیگیری افراد در شبکه‌های اجتماعی با دغدغه‌های آن‌ها آشنا شوید و خیال‌تان جمع باشد که تمامی جوانب را برای تغییر شغل در نظر داشته داشته‌اید. همچنین شما با مطالعه مقاله انواع کسب و کار می‌توانید با کسب و کارهای زیادی آشنا شوید که قطعا دید خوبی به شما می‌دهد.

۷ـ امتحان کردن شغل‌های جدید

شغل‌هایی هستند که قطعا نمی‌توانید آن‌ها را برای مدتی خاص و محدود امتحان کنید. برای مثال شما نمی‌توانید برای یک ماه مدیر یک بانک دولتی باشید و در صورت رضایت آن را ادامه دهید.

اما بعضی از شغل‌ها امکان امتحان کردن دارند و در صورت علاقه می‌توانید آن‌ها را ادامه دهید. برای مثال فرض کنید شغل فریلنسری را می‌خواهید برای مدتی محدود شروع کنید. به سادگی می‌توانید در سایت‌هایی مانند پونیشا ثبت‌نام کنید و پروژه‌هایی را دریافت کنید، اگر خوش‌تان آمد ادامه دهید و اگر آن‌ها را دوست نداشتید دیگر ادامه ندهید. اگر به دنبال کسب درآمد آسان هستید حتما سری به مقاله کسب درامد با گوشی به تومان بزنید.

۸ـ یادگیری، یادگیری و یادگیری

به شما اطمینان می‌دهیم که به کمک یادگیری مهارت‌های جدید می‌توانید کسب و کار جدیدتان را با موفقیت شروع کنید. یادگیری این روزها در کشور ایران بسیار مهم است و البته بیش‌تر افراد به آن بی‌توجهی می‌کنند به همین خاطر بازار کار برای بعضی از شغل‌ها در ایران بسیار پردرآمد است.

اگر به‌دنبال به دست آوردن یک شغل تضمینی و مهم هستید بهتر است در نظر داشته باشید که یادگیری می‌تواند نقش ویژه‌ای در شغل جدید شما داشته باشد. همچنین در نظر داشته باشید که مقاله شغل‌های پردرآمد در این قسمت می‌تواند کمک ویژه‌ای به شما داشته باشد.

دوراهی شغلی

دوراهی شغلی یکی از مهم‌ترین قسمت‌هایی است که باید توجه ویژه‌ای به آن بشود. دوراهی‌های شغلی ممکن است دیر یا زود سر راه همه افراد قرار بگیرد. مهم‌ترین نکته دوراهی شغلی این است که بتوانید کنترل درست و مناسبی روی احساسات‌تان داشته باشید و راه درست را انتخاب کنید.

افرادی که به دنبال پیشرفت کاری هستند در بسیاری از قسمت‌های زندگی‌شان دچار این دوراهی می‌شوند. ممکن است ۲ شغل مختلف را در نظر داشته باشید و از همه نظر این شغل‌ها مناسب شما باشند. بسیاری از افراد در چنین مواقعی دچار اختلال در تصمیم‌گیری می‌شوند و کارهایی انجام می‌دهند که به اعتبار شغلی‌شان لطمه وارد می‌کند.

برای مثال فرض کنید آقای «الف» از شغل قبلی خود که آهنگری بوده راضی نیست و علت‌های مختلفی را برای مناسب نبودن این شغل عنوان می‌کند. حال فرض کنید آقای «الف» دو شغل «کارمند شرکت بیمه» و «سرایداری یک برج» پیدا کرده است و هر کدام را که خواست می‌تواند انجام دهد.

در این این‌جا بسیار مهم است که این شخص خوبی‌ها و بدی‌های هر کدام از این کارها را به صورت جداگانه یادداشت کند و در گام بعدی مزایا و معایب این شغل‌ها را با مثلث شغلی‌اش تطبیق دهد.

برای مثال ممکن است «کارمندی شرکت بیمه» برای این شخص از لحاظ مالی بهتر باشد اما ممکن است استعداد فروشندگی آقای «الف» برای این شغل مناسب نباشد. پس بهتر است در هنگام دوراهی شغلی تمامی مزایا و معایب شغل‌ها را سبک ـ سنگین کنید تا بتوانید بهترین شغل را انتخاب کنید.

نکته مهم بعدی در انتخاب شغل مناسب این است که شغل را از نظر شأن اجتماعی بررسی کنید و فقط در صورت پذیرش آن شأن اجتماعی شغل را انتخاب کنید. برای مثال فرض کنید «سرایداری یک برج» برای آقای الف درآمد ماهیانه ۴ میلیون را به همراه دارد در صورتی که «کارمندی شرکت بیمه» ۳.۵ میلیون درآمد برای او دارد. خب مشخص است که اگر معیار ما فقط درآمد باشد «سرایداری یک برج» مناسب‌تر است.

اما زمانی که ابعاد دیگر این ۲ شغل را بررسی می‌کنیم احتمالا «کارمندی شرکت بیمه» شغل مناسب‌تری می‌شود. موضوعاتی مانند امنیت شغلی، شأن اجتماعی و بسیاری موارد دیگر ارزش شغلی «کارمندی شرکت بیمه» را نسبت به «سرایداری یک برج» بیش‌تر می‌کند. اما ممکن است شما و یا هر شخص دیگری فقط ملاک درامد داشته باشد؛ در این صورت بهتر است شخص موضوعات مالی را در اولویت قرار دهد و شغلی انتخاب کند که درآمد بیش‌تری دارد.

ملاک درآمد زمانی برای افراد بیش‌ترین اهمیت را پیدا می‌کند که افراد نیاز شدیدی به پول داشته باشند. پول می‌تواند انگیزه بسیار خوبی برای کار کردن و پیدا کردن شغل جدید باشد اما به هر حال باید سعی کنید غیر از مباحث مالی موضوعات دیگری را هم در نظر بگیرید.

معمولا کسانی شأن شغلی بیش‌تر برای افرادی مناسب است که متأهل هستند و به همین خاطر در هنگام استخدام بسیاری از شغل‌ها متأهل بودن یا نبودن برای کارفرما اهمیت دارد.

بسیاری از افراد در هنگام تغییر شغل اطلاع دقیقی از علایق و استعدادهای خود ندارند و دچار یک سردرگمی مبهم می‌شوند. این سردرگمی می‌تواند رفته رفته شخص را دچار مشکلات روحی زیادی کند. امروزه تست‌های روانشناسی شغلی بسیاری وجود دارد که به کمک آن می‌توانید از علاقه و استعدادهای پنهان خود مطلع شوید و شغل مناسب خود را پیدا کنید.

تست انتخاب شغل

همان طور که گفته شد تست‌های انتخاب شغل می‌توانند کمک بسیار زیادی به شما داشته باشند. این تست‌ها بر اساس مراجع معتبر روان‌شناسی تنظیم می‌شوند و در صورتی که با دقت زیاد به این تست‌ها پاسخ دهید می‌توان مطمئن بود که نتایج تست شغلی معتبر است.

البته این روزها تست‌های ‌انتخاب شغل آنلاین هم به وجود آمده است که نتایجی تقریبا دقیق دارند اما همان طور که گفته شد استفاده از تست‌هایی که مشاور پیشنهاد می‌دهد می‌تواند نتایج دقیق‌تری داشته باشد. در این تست‌ها پارامتر‌های زیادی سنجیده می‌شود و هر چه‌قدر بتوانید دقت بیش‌تری در پاسخ‌گویی به سوالات این آزمون‌ها داشته باشید، نتایج دقیق‌تری حاصل می‌شود.

علاقه نداشتن به کار

نداشتن علاقه به شغل و کار می‌تواند در دراز مدت مشکلات زیادی را برای شما ایجاد کند. کسانی که از شغل و کار خود رضایت ندارند دچار مشکلات فکری و روحی بسیار زیادی می‌شوند که برخی از آن‌ها در دراز مدت سبب بروز بیماری‌های بسیاری می‌شود. رضایت شغلی در بسیاری از موارد فقط میزان حقوق نیست و ممکن است موضوعات زیادی برای علاقه نداشتن یک شغل وجود داشته باشد.

در قسمت قبل هم اشاره کردیم که شغل‌هایی وجود دارند که برخلاف درآمد خوب، شآن اجتماعی مناسبی ندارند و شاید از نظر برخی افراد شغل مناسبی نباشد. البته از نظر ما تمامی شغل‌ها و حرفه‌ها قابل احترام هستند اما در این جا موضوع مناسب بودن شغل برای اشخاص مختلف است.

احترام متقابل در محیط‌های کاری یکی دیگر از نکات مهمی است که می‌تواند در علاقه شما به کار نقش مهمی داشته باشد. بسیاری از افراد از شغل خود رضایت ندارند چراکه احساس می‌کنند در محیط کارشان راحت نیستند. البته این موضوع در ایران کمی پنهان است و قوانین درست و کاملی هم در مورد محیط‌های کاری وجود ندارد.

بسیاری از زنان در محیط‌های کاری دچار آسیب‌های روحی می‌شوند و به همین خاطر بعد از گذشت زمانی مجبور به ترک آن شغل می‌شوند. این افراد ممکن است به هیچ عنوان به شغل‌های دیگر فکر نکنند و برای همیشه کار کردن را کنار بگذارند. البته این دسته از افراد معمولا خانم‌ها هستند.

یکی دیگر از مواردی که باعث می‌شود شخص به شغل خود علاقه نداشته باشد عدم نشاط در محیط کار است. محیط کار باید شاد و قابل تحمل باشد. بسیاری از اداره‌ها و مراکز خدماتی در ایران جو مناسبی برای کارمندان ندارد و کارمندان صرفا به تمام شدن زمان کاری فکر می‌کنند و هیچ علاقه‌ای به شغل‌شان ندارند. این افراد می‌توانند به کمک سایر کارمندان محیط کاری را کمی بهبود ببخشند اما ممکن است به دلایلی این کار امکان‌پذیر نباشد و شخص مجبور به تغییر شغل شود.

پیشرفت شغلی

پیشرفت شغلی می‌تواند مهم‌ترین ملاک برای تغییر شغل بسیاری از افراد باشد. افراد زیادی وجود دارند که مهم‌ترین ملاک‌شان در تغییر شغل، امکان پیشرفت شغلی‌شان است. پیشرفت شغلی می‌تواند باعث رشد شما در طول مدت زمان اشتغال‌تان باشد. هر ساله لیستی از بهترین شغل‌ها با امکان بیش‌ترین پیشرفت منتشر می‌شود و می‌تواند ملاک خوبی برای سنجش میزان پیشرفت شغلی شما باشد. برخی از شغل‌ها به هیچ عنوان امکان پیشرفت ندارند و برخی دیگر امکان پیشرفت در آن‌ها محدود است.  نکته مهم در هنگام تغییر شغل این است که بتوانید میزان درآمد را ملاک قرار ندهید و امکان پیشرفت شغلی را در اولویت قرار دهید.

برای مثال ممکن است شغل A و شغل ‌‌‌B برای شما وجود داشته باشد و شغل A حقوقی برابر ۳ میلیون تومان داشته باشد اما اگر می‌توانید بعد از یک سال درآمدتان را به ۶ میلیون برسانید؛ از طرف دیگر شغل B از همان ابتدا ۴.۵ میلیون درآمد دارد اما امکان پیشرفت ندارد و این حقوق تا همیشه یکسان است. حال اگر شخصی باشید که به دنبال پیشرفت کاری است، قطعا شغل A را انتخاب می‌کنید.

در برخی از سازمان‌ها امکان پیشرفت شخصی تا حد زیادی وجود دارد و می‌توانید یکی از ملاک‌های انتخاب‌ شغل جدیدتان را «امکان پیشرفت شغلی» قرار دهید. شغل‌هایی که امکان پیشرفت در آن‌ها وجود دارد برای برخی از افراد بسیار جذاب است؛ این دسته از افراد صرفا به وظایف کاری روزمره‌شان نگاه نمی‌کنند و سعی می‌کنند با کار بیش‌تر به موفقیت‌های زیادی برسند. بهترین راه برای این که متوجه شوید یک شرکت یا سازمان امکان پیشرفت دارد یا نه، نگاه به جایگاه کارمندان سابق است؛ البته صحبت با کارمندان فعلی و سابق شرکت هم می‌تواند نقش مهمی در این موضوع داشته باشد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: شنبه 18 آذر 1402برچسب:,
ارسال توسط پول دوست